Adéla Zelenda Kupcová
Prague, Czech Republic

Putuji za učením na divoko! Cestuji na divoko: nezávisle, nízkonákladově, punkově! A víc, než všechna "must see" z průvodců mě zajímají lidé a to, co se od nich mohu naučit. Láká mě zejména život v tradičních kmenových společnostech a to, jak se učí a rozvíjí jejich děti - divožáci!

sledujte na facebooku
Newsletter
Učení na divoko přímo do Vašeho emailu!
Instagram Feed
1
blog divožáci divožáci světa edunomád putuje

Kolik existuje vzdělaností

By on 31.8.2016

Vzdělanost. Všichni jí chceme. Věříme, že stát by ji měl zajistit pro děti. Ministerstvo školství o ní mluví jako o cíli. Ve vzdělanosti je budoucnost. Používá se jako argument a ve svém opaku (nevzdělanost) jako argumentační faul. Ale co to je? A je jen jedna?

Co je podle vás vzdělanost? Schválně si zkuste na tuhle otázku odpovědět. Nebo ještě lépe, položte ji i svému partnerovi či partnerce, rodičům, dětem, kamarádům, kolegům. Pravděpodobně dostanete pokaždé trochu jinou odpověď.

 

Je vzdělanost pouze jedna?

Pro mě je vzdělanost, pokud to chci popsat co nejobecněji, aby byla má definice aspoň trochu přijatelná pro co nejvíce lidí, asi toto: schopnost na základě znalostí, dovedností, zkušeností a rozvinutého kritického myšlení rozumět světu, orientovat se v něm, být aktivní, postarat se o sebe a zároveň v nějaké oblasti či oblastech usilovat o mistrovství a stále se učit.

Jenže! I když se na téhle definici shodnu s docela dost lidmi, tak jakmile se začneme bavit, co je pro porozumění světu potřeba, začnou se naše názory rozcházet. V závislosti na našem vzdělání, osobnosti i žité zkušenosti. Aha! Takže vzdělanosti mohou být různé. Přesto se diskuse o školství a obsahu kurikula tváří, jako by existovala jedna vzdělanost, jako kdyby všichni měli umět totéž.

Postavte si vedle sebe lékaře, jaderného fyzika, sociologa nebo třeba lingvistu. Všechno jsou to jistojistě vzdělaní lidé. Že jo, souhlasíte? Ale jejich znalosti i dovednosti jsou zcela odlišné. Pokud měli štěstí, tak jejich vzdělanost odpovídá jejich osobnosti, zájmům a vášni.

Vzdělanost a pohled na svět každého z nás se prostě různí. Vychází z odlišných znalostí, zkušeností i z jiného naturelu. A to je skvělé! Protože když se dokážeme poslouchat a respektovat, můžeme se učit jeden od druhého. A naše vzdělanost může růst.

 

Vzdělanost(i) z  globální perspektivy

A to se pořád bavíme jen evropském kontextu! Moje cesta mě nutí dívat se na otázku vzdělanosti i z globální perspektivy.

Život farmářů a tím spíše stále ještě částečných lovců sběračů v Indonésii je radikálně odlišný od života v Evropě. A vyžaduje jiný soubor znalostí a dovedností. Místní se nám někdy, z našeho úzkého evropského pohledu, jeví hloupí. Ale zase díky své ústní tradici a předávání dovedností z generace na generaci dokážou a znají takové věci, ve kterých bychom si ani neškrtli.

Bohužel zdejší školy de facto co do obsahu kopírují model evropské vzdělanosti. A většinou jen nutí žáky memorovat. Navíc většina znalostí učených ve škole je v rámci zdejšího způsobu života naprosto k ničemu. Školy učí pro jiný svět, než ve kterém zdejší děti žijí. S trochou nadsázky lze říct, že učí pro svět Evropy 19. Století, kdy byla zavedena povinná školní docházka.

(Pokud vás téma vzdělávání v rozvojovém světě zajímá a jste ochotni přijmout, že evropský koncept vzdělanosti není ten jediný a pravý a univerzální, zkuste dokument Schooling the World, např. ZDE nebo na YOUTUBE.)

Přesto jsem zde potkala mnoho lidí, dospělých i dětí, kteří byli vzdělaní! A moudří! Jen jejich vzdělanost byla naprosto jiného charakteru, než vzdělanost evropská – a to v celé její výše popsané šíři.

Ale nebudu to dále rozpitvávat, jen vám představím pár krásných, moudrých a vzdělaných lidí. V čem jejich moudrost spočívá (a zda nějakou mají), si už přeberte sami.

 

cDSC_0688Bapak Abner

Šaman. Nedokončil střední školu. Na kamenité prašné půdě dokáže pěstovat zeleninu tak, že uživí svou rodinu, zná lesní byliny i jedy, dokáže léčit nemoci. Mluví indonésky, rodným jazykem Abui i magickým vyšším jazykem. Urovná spory mezi sousedy i znepřátelenými vesnicemi a zná vše z historie a kultury svého kmene, kterou se snaží předávat dále dalším generacím. Je to moudrý muž? Rozumí svému světu?

 

cDSC_0074Mastok

Seknul s prací pro vládu a začal studovat bambus a jeho potenciál jako obnovitelného zdroje. O bambusu a jeho využití jako jídla, zdroje energie i stavebního materiálu ví snad vše. Vyvíjí nové technologie ve využití bambusu a objíždí malé vesničky a učí jejich obyvatele, jak pracovat s bambusem a nekácet lesy. Je moudrý? Má zájem o svět? Orientuje se v něm? Prospívá?

 

 

fifi4Fifi

Učitelka angličtiny, která v mizerných školách nevidí perspektivu, přesto učí své žáky s plným nasazením a vedle toho podniká. Nakupuje (legálně) ze Singapuru léky a pak je s minimální marží prodává potřebným, protože ve zdejší oblasti v nemocnicích dostanete jen léky prošlé, ty nezávadné dávno někdo rozkradl. Orientuje se Fifi ve světě?umíse o sebe postarat?  Přispívá k lepšímu životu své komunity?

 

 

jeremyJeremy

Farmář ze zapadlé vísky na Floresu se sám naučil aspoň trochu anglicky. Obchází staré lidi ve svém kraji a sepisuje jejich znalosti o tradiční medicíně, ale i legendy a pohádky, které by mohly upadnout v zapomnění. Je prvním člověkem, který tuto lidovou moudrost sepsal. Zároveň učí lidi ve své vesnici jak používat organická hnojiva a farmařit s ohledem na udržitelnost přírodních zdrojů. Vše se učí sám, nechává si zasílat diplomové práce z australských univerzit (sehnat knihu v oblasti Nussa Tenggara Timor je takřka nemožné) a ty pak po večerech u petrolejové lampy (jeho vesnice nemá elektřinu) studuje. Je to moudrý muž, písmák? Má snahu dále se vzdělávat a být přínosem pro druhé?

 

 

01-sanvy_bSanvy

Teprve patnáctiletý kluk mluví kromě indonéštiny a rodného jazyka manggarai alespoň trochu pěti dalšími jazyky. Ve volných chvílích nabízí své služby turistům jako průvodce, aby si vydělal na školné. A pokud mu ještě nějaký čas zbude, učí anglicky nejmenší děti ze své vesnice. Je to vzdělaný mladý muž? Jaká budoucnost by jej čekala, pokud by se narodil o pár tisíc kilometrů severozápadně, v našich zeměpisných šířkách a délkách?

 

 

A co je vzdělanost pro vás?

 

***

 

Odlišné zájmy, individuální potřeby a hlad po informacích respektujeme a podporujeme ve ScioŠkolách. Víme, že všichni nemusí umět ve stejnou dobu totéž. Přesto podporujeme ty dovednosti, které jsou v měnícím se světě klíčové, jako je čtenářská gramotnost, schopnost vyjádřit své myšlenky slovem i písmem, ovládat angličtinu, počítat, kriticky myslet, umět se učit a mít rozvinuté sociální dovednosti. Pokud vás zajímá více, můžete si o ScioŠkolách přečíst ZDE. Nebo nás rovnou sledujte na FACEBOOKU.

 

logo_scioskola

TAGS
RELATED POSTS