Adéla Zelenda Kupcová
Prague, Czech Republic

Putuji za učením na divoko! Cestuji na divoko: nezávisle, nízkonákladově, punkově! A víc, než všechna "must see" z průvodců mě zajímají lidé a to, co se od nich mohu naučit. Láká mě zejména život v tradičních kmenových společnostech a to, jak se učí a rozvíjí jejich děti - divožáci!

sledujte na facebooku
Newsletter
Učení na divoko přímo do Vašeho emailu!
Instagram Feed
1
divožáci inovativní školy

Fitzroy Community School, Melbourne, část 2.: Na rozvrhu volno a tanec, kolem pohoda i choas

By on 21.6.2016

Na chodbě Fitzroy Community School jsou kromě obrázků od dětí a fotografií jejich úsměvů rozvěšeny také novinové články, které o škole vyšly. Jeden z nich se jmenuje: Role a míra chaosu v naší škole. Titulek na první pohled sedí, minimálně pokud jde o rozvrhy.

Byť na pohled druhý… (a to už je asi takové australské specifikum) i ve zdánlivě chaotických rozvrzích se skrývá poměrně pevný řád.

Věkově smíšené i homogenní skupiny

fitzroy_rozvrhVe Fitzroy Community School jsou děti děleny do svých domovských skupin, které jsou pojmenovány podle zvířátek (klokani, koaly, dingové, wombati…). Domovské zvířecí skupiny jsou věkově smíšené a sdílí je děti od cca 5 do 12, případně 13-ti let.

Část vyučování pak mají tyto věkově smíšené skupiny společně. Na další část vyučování se děti dělí do pěti skupiny dle věku na maličké – malé – juniory – středně velké – velké.

Dělení dle věku převažuje u předmětů jako je angličtina a matematika, případně filosofie, kterou mají jen nejstarší.  Domovské, věkově smíšené skupiny pak sdílí hodiny her, umění, tance… (ale také ne ve všechny dny, někdy mají i tyto předměty rozděleny dle věku).

Jsou to vůbec školní předměty?

Vůbec když se podíváte na skladbu předmětů ve Fitzroy Community School, tak z nám známých hodin najdete jen matematiku, angličtinu a sport. Zbytek tvoří předměty jako hry, hádanky, umění, drama, tanec, řemeslo, média a samozřejmě nezbytné volno.

Témata, na která se zaměřují v rámci těchto zvláštních „předmětů nepředmětů“ vychází ze státního kurikula na straně jedné a ze zájmů dětí na straně druhé. Tedy v rámci her hrají děti strategické hry například o zámořských plavbách a osidlování neznámých území, což je odrazovým můstkem pro diskuse o geografii a rané australské historii.

Zaměstnanci Fitzroy Community School si tento systém chválí, primárně se prý zaměřují na dovednosti a kompetence (komunikace, logické myšlení, vizuální komunikace aj.) a obsah kurikula jim slouží pouze jako „materiál“, se kterým děti pracují.

Hodina hádanek a rébusů

fitzroy_rebusyUčitel Feri vede hodinu rébusů a hádanek, tentokrát zaměřenou na matematiku. Jako první hraje s dětmi hru, která spočívá v tom, že naznačí určité pravidlo v číselné řadě a děti se mají schoulit na zem a myslet si číslo v rámci dané řady. Jakmile jejich číslo zazní, děti zvednou ruku a vstávají… Cílem tipování je, aby číslo zaznělo co nejdříve, ale zároveň si je myslelo jen jedno dítě. Feri odvede dvě kola hry a protože to děti baví, předá učitelskou roli jednomu z dětí, které celou aktivitu moderuje a vymýšlí vlastní řadu. No a následně vedení předá dalšímu.

Druhou aktivitou je doplňování číselné chobotnice nakreslené na tabuli. U této činnosti jsem byla lehce na rozpacích, protože mladší z dětí prostě nebyly s to princip pochopit…

Hodina dramatu

Hodina dramatu je tento den zasvěcena vyjádření pocitů z hudby pomocí pohybu. Na rozjezd se děti uvolňují u notorických vypalovaček jako Makarena nebo Gangnam style, ale posléze přichází i náročnější  kousky klasické hudby.

fitzroy_tanecA děti to baví. Bez ohledu na to, zda jsou to dívky nebo chlapci, svíjí se a kroutí, dávají do tance vše! Je úžasné, že se tu nikdo nestydí, nikdo se nikomu neposmívá, nikdo netrpí předsudky, že „tancování je pro holky…“

Nakonec se jeden z kluků (nejvyšší a dlouhovlasatý) přihlásí, že by chtěl ostatním zatančit něco, co si pro ně doma připravil. Pustí svou hudbu, rozvlní se, celý tanec doprovází výraznou mimikou… Začíná smutně a vyděšeně, v obličeji bolest a postupně se natahuje vzhůru, vyskakuje, rozkvétá, směje se…  Skončí trochu toporně, prý ještě neví, jak to bude pokračovat. Bylo ale dojemné, s jakým nasazením, emocí a otevřeností se do tance dal.

 

A to opět asi nejlépe vystihuje přidanou hodnotu Fitzroy Community School. Absolutní vzájemná důvěra, absence jakýchkoli posměšku a obav. Každý tu je prostě sám sebou.

***

Stále však platí, že vše, co jsem ve Fitzroy měla možnost prožít, bylo zaměřeno zejména na měkké dovednosti, jazyk a umělecké vyjádření. Děti jsou zde spokojené a šťastné. Fitzroy Community School je však tak trochu jednostranně zaměřená. Nejsem si tedy jista, zda děti mají možnost seznámit se s celou šíří lidského vědění (např. z oblasti přírody, techniky apod.) a získat tak přehled nutný pro to, aby poznaly, co je skutečně baví a naplňuje (ne že by se toto ve většině běžných škol dařilo).

 

Více o Fitzroy Community School si můžete v angličtině přečíst ZDE.

O našich ScioŠkolách můžete číst česky TADY.

logo_scioskola

TAGS
RELATED POSTS